Spelregels Mastermind
Doel van het Spel
Het doel van Mastermind is om de geheime kleurcode te raden die door de computer is gekozen. De code bestaat uit 4 pinnen, waarbij elke pin één van de 6 beschikbare kleuren heeft.
Je hebt 10 pogingen (beurten) om de code te kraken.
Stap 1: Kleuren Kiezen
- Selecteer een kleur uit de onderste balk.
- Klik op een leeg grijs vakje in de huidige gok-rij om de geselecteerde kleur te plaatsen.
- Vul alle 4 de vakjes in de rij.
- Je kunt een geplaatste kleur overschrijven door een andere kleur te selecteren en op hetzelfde vakje te klikken.
Stap 2: Gok Controleren
- Als alle 4 vakjes gevuld zijn, klik je op de knop "Raad Kleuren".
- De computer geeft feedback naast je gok in de vorm van kleine zwarte en witte pinnen.
Stap 3: Feedback Begrijpen
- Zwarte Pin: Je hebt een juiste kleur op de juiste positie geraden.
- Witte Pin: Je hebt een juiste kleur geraden, maar deze staat op de verkeerde positie.
- De volgorde van de feedbackpinnen zegt niets over welke kleurpinnen correct zijn.
- Gebruik de feedback om je volgende gok te verbeteren.
Winnen en Verliezen
- Winnen: Je wint het spel als je 4 zwarte feedbackpinnen krijgt (de code is volledig correct geraden).
- Verliezen: Je verliest het spel als je na 10 beurten de code nog niet hebt geraden. De geheime code wordt dan onthuld.
- Klik op "Nieuw Spel" om opnieuw te beginnen met een nieuwe geheime code.
Let op: Dezelfde kleur kan meerdere keren voorkomen in de geheime code!
Start een nieuw spel of doe een gok!