Spelregels Mastermind

Doel van het Spel

Het doel van Mastermind is om de geheime kleurcode te raden die door de computer is gekozen. De code bestaat uit 4 pinnen, waarbij elke pin één van de 6 beschikbare kleuren heeft.

Je hebt 10 pogingen (beurten) om de code te kraken.

Stap 1: Kleuren Kiezen
  1. Selecteer een kleur uit de onderste balk.
  2. Klik op een leeg grijs vakje in de huidige gok-rij om de geselecteerde kleur te plaatsen.
  3. Vul alle 4 de vakjes in de rij.
  4. Je kunt een geplaatste kleur overschrijven door een andere kleur te selecteren en op hetzelfde vakje te klikken.
Stap 2: Gok Controleren
  1. Als alle 4 vakjes gevuld zijn, klik je op de knop "Raad Kleuren".
  2. De computer geeft feedback naast je gok in de vorm van kleine zwarte en witte pinnen.
Stap 3: Feedback Begrijpen
  1. Zwarte Pin: Je hebt een juiste kleur op de juiste positie geraden.
  2. Witte Pin: Je hebt een juiste kleur geraden, maar deze staat op de verkeerde positie.
  3. De volgorde van de feedbackpinnen zegt niets over welke kleurpinnen correct zijn.
  4. Gebruik de feedback om je volgende gok te verbeteren.

Winnen en Verliezen

  • Winnen: Je wint het spel als je 4 zwarte feedbackpinnen krijgt (de code is volledig correct geraden).
  • Verliezen: Je verliest het spel als je na 10 beurten de code nog niet hebt geraden. De geheime code wordt dan onthuld.
  • Klik op "Nieuw Spel" om opnieuw te beginnen met een nieuwe geheime code.
Let op: Dezelfde kleur kan meerdere keren voorkomen in de geheime code!
Start een nieuw spel of doe een gok!